Kwaliteit
Careaz wil u de best mogelijke kwaliteit van zorg en ondersteuning bieden. Dit doen we vanuit de overtuiging dat het onze maatschappelijke opdracht is én vanuit de overtuiging dat dit aansluit bij waar onze medewerkers hun werkplezier uit halen. Onze visie en missie vormen hierbij de basis en geven richting aan hoe wij deze zorg vormgeven.
Kwaliteitsbeeld
Op deze pagina vindt u het Kwaliteitsbeeld 2025 van Careaz. Het kwaliteitsbeeld is onderdeel van het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ en vervangt de kwaliteitskaders Verpleeghuiszorg en Wijkverpleging. Het Kwaliteitsbeeld bestaat uit vijf bouwstenen. Met deze bouwstenen laten we zien aan welke kwaliteitsdoelen we in 2024 hebben gewerkt en in 2025 werken.
Generiek Kompas binnen Careaz
In 2024 is het Generiek Kompas binnen Careaz geïntroduceerd door middel van bijeenkomsten, waarin de volgende vragen centraal stonden:
- Welke impact gaat dit nieuwe Kompas voor onze medewerkers en cliënten hebben?
- Welke beweging zet dit in gang en waar staan we nu?
Uit deze bijeenkomsten bleek dat veel onderdelen uit het Generiek Kompas aansluiten bij ons lopende Programma Ouderenzorg van de Toekomst (later omgedoopt tot Ouderenzorg van Nu). Enkele punten die direct zijn opgepakt en in het kwaliteitsjaarplan zijn opgenomen, zijn de ontwikkeling van de Zorg Advies Raad en het opstellen van een strategisch opleidingsplan voor de periode 2024-2027.
In het Kwaliteitsbeeld vindt u per bouwsteen een overzicht van de uitgevoerde punten in 2024 onder het kopje ‘Wat hebben we gedaan in 2024′. De plannen voor 2025, zoals opgenomen in het kwaliteitsjaarplan, staan vermeld onder ‘Wat gaan we doen in 2025′.
In 2025 integreren wij het Generiek Kompas in ons Programma Ouderenzorg van Nu. Dit programma brengt twee belangrijke pijlers samen: onze visie Van Verblijf naar Wonen met Zorg en Reablement. Op deze manier integreren wij de bouwstenen van het Kompas in onze dienst- en zorgverlening. Dit doen we in samenwerking met medewerkers, de cliënten(raad), collega-instellingen, samenwerkingspartners en toezichthouders. Eind 2025 is het Kompas volledig geïntegreerd in onze werkprocessen.
Continu leren en verbeteren
In 2025 staat het Continu leren en verbeteren centraal. Dit is geen nieuwe methodiek of nieuw kwaliteitsinstrument, maar een manier van werken en denken om zo steeds beter te worden in ons werk. Hierbij staat het nadenken over en kijken naar ons werk centraal; hoe doen we het nu en hoe kan het morgen nog beter?
Continu leren en verbeteren betekent dagelijks signaleren waar verbetering mogelijk is, deze doorvoeren en structureel vasthouden. Het vraagt om het kritisch kijken naar eigen handelen en openstaan voor verbeteringen.
Verbetersignalen kunnen voortkomen uit gesprekken met cliënten en diens naasten of mantelzorgers, uit ideeën van medewerkers, uit interne MIC-MIM-meldingen of tips en klachten van cliënten. Maar ook uit interne audits, de HKZ-audit of IGJ-bezoeken.
Cliënttevredenheidsonderzoeken
Ieder jaar meten wij hoe tevreden cliënten, bewoners en hun contactpersonen zijn over onze zorg- en dienstverlening. We zijn trots op de mooie rapportcijfers die we de afgelopen jaren mochten ontvangen! Benieuwd naar de cliënttevredenheid over 2024? Klik hier voor een samenvatting van onze zorg aan huis en hier voor de woonlocaties van Careaz.
HKZ-audit
Careaz heeft sinds 2007 het HKZ-certificaat, wat bewijst dat we voldoen aan strenge kwaliteitseisen en dat onze processen regelmatig worden gecontroleerd door de onafhankelijke, geaccrediteerde certificeringsinstantie DEKRA. De HKZ-norm ondersteunt continu leren en verbeteren via de Plan-Do-Check-Act-cyclus. Dit betekent dat verbeteringen systematisch worden gepland, uitgevoerd, gecontroleerd en bijgesteld.
In juni 2025 starten we een nieuwe driejarige auditcyclus t.b.v. certificering in 2025. Dit certificaat is drie jaar geldig.
Neem direct contact op
Voor vragen en advies:
088 110 6000Voor zorg aan huis:
0544 745 555