‘Anders denken, anders doen’ – zo werken we samen bij Careaz

Waarom ‘anders denken en anders doen’?

Omdat het aantal ouderen in Nederland aanzienlijk toeneemt, is een andere manier van wonen, leven, werken en zorgen nodig. En net zo belangrijk: we wíllen het ook anders met elkaar. Onze maatschappij is ingericht op zelfstandig en actief bezig zijn. Hierbij maken we inmiddels allemaal gebruik van technologie en digitale middelen. Een leven zonder bijvoorbeeld WhatsApp of internetbankieren is bijna niet meer denkbaar. Ook in de zorg zien we die technologische en digitale ontwikkeling. Als we dat allemaal weten, hoe kijken we dan vooruit en welke richting kiest Careaz dan?

Onze missie

Careaz biedt zorg en ondersteuning in het oosten van de Achterhoek. We verlenen dit bij cliënten thuis of op één van onze locaties en waar dit past met gebruik van (zorg)technologie. Cliënten zo lang mogelijk zelfstandig laten zijn in hun denken en doen, is het belangrijkste uitgangspunt in ons werk. Dit doen we met warme en persoonlijke aandacht en in samenwerking met naasten en andere betrokkenen in het leven van cliënten.

De invulling van onze missie

Cliënten & naasten

Cliënten en naasten betrekken ons in hun leven en blijven dat wat zij zelf kunnen, zelf doen. Wij richten ons op (her)leren van en samen oplossingen zoeken voor dat wat cliënten en naasten niet meer zelf kunnen. Persoonsgerichte zorg en ondersteuning vraagt dat we samen blijven afstemmen, leren en verbeteren.

Medewerkers & vrijwilligers

We zijn een werkgever waar iedereen zijn deskundigheid kan inzetten, zo zelfstandig mogelijk werkt, zich kan ontwikkelen, plezier ervaart en waar iedereen zichzelf kan zijn en gezien en gewaardeerd wordt. Dit bereiken we door samen met een open blik naar de toekomst te kijken, met elkaar in gesprek te blijven en verbinding te houden.

Samenwerking & relaties

We werken in de Achterhoek nauw samen met andere zorgorganisaties, gemeenten, woningcorporaties en het onderwijs om zelfstandigheid in het eigen wonen en leven van ouderen te ondersteunen. We bundelen onze kwaliteiten en krachten en blijven van elkaar leren. Samen passen we nieuwe inzichten toe en verbeteren zo met elkaar de ouderenzorg.

Onze kernwaarden

Met elkaar en met anderen zetten we ons in om ouderen, die te maken hebben met afnemende gezondheid en vitaliteit, zo lang mogelijk zelfstandig te laten zijn in hun denken en doen. Dat doen we vanuit drie kernwaarden.

Persoonlijk

Bij Careaz kennen we elkaar, de cliënten en hun naasten goed. We beseffen hierbij dat iedereen uniek is. We nemen niet over wat iemand of zijn naaste zelf kan doen en stemmen dat wat we wel doen goed met elkaar af. Dit doen we op een persoonlijke, warme en respectvolle manier.

Dichtbij

We staan dichtbij de mensen, ook wanneer zorg op afstand wordt gegeven. We zijn open, betrokken en toegankelijk en zoeken altijd de verbinding. Betrokkenheid en verbondenheid met de wijk of het dorp, door activiteiten of lokale gebruiken, zijn belangrijk om dichtbij te kunnen zijn.

Vertrouwd

We dragen bij aan een warme, veilige en vertrouwde omgeving voor cliënten, zodat zij het leven wat ze gewend zijn zo lang mogelijk kunnen behouden. Voor ons is het logisch dat we dit doen in nauwe samenwerking met alle betrokkenen in het leven van de cliënt.

Kansen voor de komende jaren

Ouderen willen zoveel mogelijk zeggenschap houden en zelfstandig en actief blijven. Welke kansen biedt dit voor Careaz?

  • Ouderen wonen langer in de wijk. Dit vraagt om toekomstbestendige woonvormen, meer zorg thuis kunnen bieden en onze aandacht richten op wat nog wel zelf kan of (her)leerbaar is.
  • Steeds meer mensen hebben langdurig complexere geriatrische en en somatische zorg nodig. We moeten hier in ons zorgaanbod op inspelen door dit te verbreden. Ook is er meer kennis bij medewerkers nodig over hoe hiermee om te gaan.
  • Van het toenemend aantal ouderen heeft een grote groep geen zorg of ondersteuning nodig. Deze gezonde en vitale groep mensen biedt veel mogelijkheden voor ‘naoberschap’ in de buurt en vrijwilligerswerk bij Careaz.
  • De technologie en digitale middelen in ons dagelijks leven, kunnen een deel van de oplossing zijn om de toenemende zorgvraag en het (toekomstige) tekort aan zorgcollega’s op te vangen. Dit vraagt kennis en vaardigheden van medewerkers, vrijwilligers, cliënten en naasten op dit gebied.
  • Deze kansen vertalen we naar thema’s waar we de komende jaren samen aan gaan werken.

Samen verder met aandacht

Samenwerking en aandacht voor elkaar vinden we bij Careaz vanzelfsprekend en dient het belang van ons allemaal. Of je nu een zorgvrager, mantelzorger, medewerker, vrijwilliger, regionale partner of organisatie bent. We zijn gedreven om continu te leren en te verbeteren en nieuwe inzichten toe te passen. Zo kunnen we aandacht (blijven) geven en de zorg op de lange termijn in de Achterhoek toegankelijk houden.

Neem direct contact op

Voor vragen en advies:

088 110 6000

Voor zorg aan huis:

0544 745 555

Deel deze pagina