Leren en ontwikkelen
Werken aan leren en ontwikkelen is een gezamenlijke opdracht voor individuele professionals, met het netwerk van de mens met een zorgvraag, kwaliteits- en beleidsmedewerkers, teams, teamleiders en bestuurders. Zij werken hierbij samen met onder andere cliëntenraden, beroepsorganisaties, academische werkplaatsen en andere partijen. Reflecteren op doelen, werkwijze en resultaten is een belangrijk onderdeel van leren en ontwikkelen. Naast een middel voor leren en ontwikkelen is reflectie een belangrijk middel om zeggenschap vorm te kunnen geven. Organisaties bieden professionals de ruimte om zich voldoende te scholen en bieden hun tijd, ruimte en inzicht om samen te leren van kwaliteitsinformatie. Zij zorgen voor een open klimaat waarin kort-cyclische feedback, continue reflectie en dialoog gestimuleerd worden. Ook bij mensen met een zorgvraag en hun naasten is aandacht voor leren en ontwikkelen.
Wat hebben we gedaan in 2024
Programma Ouderenzorg van de Toekomst
Voor alle zorgteams en bijna alle ondersteunende en faciliterende teams zijn startbijeenkomsten georganiseerd, om kennis te delen, inspiratie op te doen en de positie van het programma te versterken. Voor teams is er een supportpakket beschikbaar gesteld. Het afgelopen jaar vonden meerdere inspiratiesessies plaats, zoals de Careaz College Tour met Teun Toebes en de Dag van de Zorgtechnologie.
Kwalitatieve zorg bij een intensieve zorgvraag
Er ligt een plan om de kwalitatieve zorg aan bewoners met een intensieve zorgvraag te kunnen blijven bieden. In 2024 zijn drie onderdelen uitgewerkt: 1. Kennis/ontwikkeling, 2. Samenwerking en 3. Methodisch werken.
Zorgtechnologie
De visie op zorgtechnologie is geschreven en verwerkt in de digitale strategie. Er is gekozen voor een nieuwe structuur en er is een nieuw team gevormd. Dit team heeft als doel het bewustzijn en de digitale vaardigheden van (zorg)medewerkers te vergroten, zodat (zorg)technologieën succesvol en blijvend worden gebruikt.
Zorgtechnologie wordt binnen Careaz Zorg Thuis volop ingezet: 16% (landelijke norm is 15%). Bewezen zorgtechnologie (Medido en beeldzorg) is uitgerold en geborgd binnen de werkprocessen van de thuiszorg (Compaan). Daarnaast is de wondzorg app uitgerold en een standaard onderdeel van het zorgproces binnen de thuiszorg geworden. De inzet van leefcirkels (met baken technologie) op de woonzorglocatie Hof van Flierbeek is afgerond en bij Dr. Jenny in gang gezet. Daarmee zijn straks alle locaties voorzien van leefcirkels.
Plan Zorg Thuis
Ontwikkellijnen uit het plan Zorg Thuis zijn in gang gezet. Eén van de ontwikkellijnen is het laten groeien van nieuwe cliënten die binnen onze regio een zorgvraag hebben. De doelstelling om 25% te groeien met leveringsvorm WLZ_MPT (modulair Pakket Thuis) is niet behaald in 2024.
Met behulp van een extern bureau is onderzocht op welke wijze Careaz de leveringsvorm WLZ_VPT (Volledig Pakket Thuis) in het dienstenaanbod van de thuiszorg kan opnemen. De eerste opzet van het plan is gereed en wordt in 2025 omgezet naar een definitief plan.
Duurzaamheid
Voor het formuleren van een meerjarenbeleid en investeringsprogramma is via een workshop input opgehaald bij een brede afvaardiging van medewerkers. Een 1e versie van een plan van aanpak is opgesteld. Verdere uitwerking volgt nog. Parallel hieraan zijn eerste acties uitgezet. Zo zijn bij onze locatie Dr. Jenny in Dinxperlo zonnepanelen geplaatst en rijden binnen diverse regio’s elektrische fietsen en auto’s van Careaz rond t.b.v. medewerkers en cliënten.
Aandacht voor digitalisering
Een hernieuwde visie op de ICT-strategie van Careaz is gerealiseerd en de routekaart hoe deze strategie te realiseren is vastgesteld. Met de verdere uitwerking van deze routekaart is begonnen. Er is daarnaast een nieuw data warehouse (grote digitale opslagplaats voor gegevens) in werking gesteld en voorziet het management van passende dashboards met informatie waar zij mee kunnen sturen. De 1e fase van de uitrol van de moderne werkplek voor medewerkers is afgerond.
Wat gaan we doen in 2025
Zorg en ondersteuning vanuit de cliënt
Het zorgaanbod van Careaz sluit goed aan bij de cliëntreis en bij de toenemende én veranderende zorgvraag. Het komende jaar gaan we (verder) aan de slag met het professionaliseren van de zorg die wij bieden, omdat we zien dat deze door o.a. multi-problematieken bij cliënten, complexer wordt. Dit vraagt verdere verbreding van kennis op het gebied van geriatrische en somatische problematieken en handvatten hoe hiermee om te gaan in de dagelijkse praktijk. Dit doen we door de drie werkgroepen Intensieve zorg ook dit jaar voort te zetten.
Het komend jaar gaan we (verder) aan de slag met de volgende doelstelling:
Financieel gezond
Careaz is een financieel gezonde organisatie: we hebben voldoende investeringskracht en buffers om voor dit moment onvoorziene tegenvallers op te kunnen vangen. Om duurzame zorg te kunnen blijven leveren en ontwikkelingen in de zorg te kunnen blijven realiseren, gaan we (verder) aan de slag met de volgende doelstellingen:
Duurzaamheid
Careaz wil duurzaamheid verder ontwikkelen en borgen om zo een bijdrage te leveren aan een leefbare wereld. De Greendeal is hierbij het uitgangspunt. We gaan het komende jaar werken aan de volgende doelstellingen:
Aandacht voor vermogen tot veranderen
De noodzaak voor veranderingen in de zorg is helder en de richting hebben we in de strategische koers beschreven en per thema hebben we aangegeven hoe we in 2025 aan de thema’s gaan werken met elkaar. Het vraagt van onze medewerkers en organisatie veerkracht en verandervermogen die niet vanzelfsprekend is. Niet elke medewerker of organisatieonderdeel kan de verandering aan of in een snelheid die gevraagd of nodig is. Het vergroten van het verandervermogen van onze medewerkers en organisatie is daarom essentieel. Het leiderschap en de organisatiestructuur moeten hier goed op aansluiten en ondersteunend zijn. Dit is een ontwikkeling waar we in de komende jaren blijvend aandacht voor hebben.
Neem direct contact op
Voor vragen en advies:
088 110 6000Voor zorg aan huis:
0544 745 555