“Thuiszorg bespaart mij energie voor de rest van de dag”
Geplaatst op 20 mei 2021
Inge Verkerk is vanaf mei 2020 thuiszorgcliënt van Careaz. Door een ernstig auto-ongeluk heeft ze hulp nodig bij haar persoonlijke verzorging. Careaz biedt deze.
Het is niet alledaags, een thuiszorgcliënt van 48 jaar jong. Maar het is wel de realiteit van Inge Verkerk uit Dinxperlo. Sinds 2014 woont ze in het Achterhoekse dorp, na onder meer in het westen van Nederland en in Frankrijk gewoond te hebben. In januari 2020 krijgt Inge een ernstig ongeluk. “Mijn man René was een week op wintersport en ik logeerde gezellig bij mijn zus in Haarlem. Op de weg terug naar Dinxperlo, notabene op mijn verjaardag, raakte ik op de snelweg verwikkeld in een ongeluk.”
Grote schade
De schade na het ongeluk is groot: “Ik liep twee gebroken nekwervels op met als gevolg een incomplete dwarslaesie. Ik werd geopereerd in Amsterdam en ook mijn revalidatie kon daar plaatsvinden, dichtbij mijn familie.” Aanvullende behandelingen konden dichter bij huis plaatsvinden. “Ik kreeg fysiotherapie en ergotherapie in Winterswijk en in Dinxperlo. Deze behandelingen worden nu gelukkig thuis voortgezet. Het niet meer veelvuldig hoeven reizen spaart mij enorm veel energie. De restgevolgen van het ongeluk bestaan voor mij voornamelijk uit een groot energiegebrek en een gestoorde rompbalans en coördinatie, weinig kracht in mijn nek, ledematen en handen, concentratie- en geheugenverlies en het slecht verwerken van informatie. Bij mijn persoonlijke verzorging heb ik dus thuiszorg nodig waardoor ik heel veel energie kan sparen die ik hard nodig heb voor de rest van de dag.”
Een gesprekje tussendoor
Vijf keer in de week komt er een medewerker van Careaz langs om Inge te helpen met douchen en aankleden. Inge: “Ik kan nog wel staan en een paar pasjes lopen, maar dat kost eigenlijk al teveel energie. Mijzelf douchen en aankleden is dus gewoon niet haalbaar. In het weekend en ’s avonds biedt René de helpende hand. Ik ben altijd ’s morgens als eerste aan de beurt en de dag begint dus om 7.00 uur. Het halve uur waarin ik zorg krijg is ook lang genoeg voor een gesprekje tussendoor. In eerste instantie heb ik twee vaste medewerksters, maar dat kan nog wel eens variëren wanneer iemand ziek is.” Een probleem vindt ze dat niet: “Het blijft mensenwerk en zo leer ik ook veel medewerkers kennen die allemaal even aardig en belangstellend zijn. Ik ben erg happy met de zorg; de lijnen zijn kort, er wordt goed meegedacht en de organisatie is heel flexibel. Er wordt snel ingespeeld op mijn wensen en iedereen is goed op de hoogte door een goede onderlinge communicatie. Een wijkverpleegkundige van Careaz houdt alles goed in de gaten en er is ook regelmatig contact.”
Ontzorgen
Inge kan zelf op haar mobiel online alle afspraken en haar eigen dossier inzien. Dat gebeurt via het systeem ‘Caren Zorgt’. “Ik zie bijvoorbeeld wie er komt en hoe laat, erg prettig. Daarnaast is het handig voor nieuwe medewerkers. De communicatie verloopt hierdoor goed.” Over de zorg aan huis van Careaz is Inge dan ook zeer tevreden: “Ik zou niet weten wat er beter zou kunnen. Wanneer iemand zorg nodig heeft, zou ik Careaz graag willen aanbevelen.”
