Het werk organiseren

Het werk wordt op verschillende manieren georganiseerd door de diversiteit aan vormen van zorgorganisaties. In een open gesprek kijkt de zorgprofessional samen met de mens met een zorgvraag hoe de eigen regie versterkt kan worden en welke betekenis mantelzorgers, naasten en het sociale netwerk hebben. Daarnaast wordt in het open gesprek besproken welk deel van de zorgvraag ingevuld kan worden door hulpmiddelen of technologie en welke aanvulling de professionele zorg daarop kan bieden.

Daarnaast vraagt het om (lokale) afstemming met andere organisaties die betrokken worden om tot een passend antwoord op de zorgvraag te komen. Dit betekent dat de beschikbaarheid, inzet en bereikbaarheid van zorg en welzijn, evenals een passende deskundigheidsmix van personeel goed afgestemd moeten zijn op de zorgvraag in het werkgebied. Voor de meest kwetsbare mensen is soms extra of andere deskundigheid nodig, evenals specifieke zorg en behandeling.

Bij een onverwachte of complexere medische zorgvraag is er expertise aanwezig om te zorgen voor de juiste triage en om de juiste deskundigheid in te schakelen. Organisaties werken met professionals en cliëntenraden aan zeggenschap in beleidsontwikkelingen. Zeggenschap draagt bij aan het leef- en werkplezier. De organisatie stelt in overleg met professionals en cliënten een passende deskundigheidsmix vast. Een passende deskundigheidsmix in teams is gebaseerd op: signaleren, beschikbaarheid en samenwerking.

Wat hebben we gedaan in 2024

Capaciteitsmanagement
We kunnen de zorgvraag en -aanbod steeds beter op elkaar afstemmen. Binnen een aantal locaties/teams is de bezettingsnorm bijgesteld en maken woonondersteuners nu onderdeel uit van de intramurale zorgteams. In de thuiszorg zijn in de regio’s Oost Gelre, Aalten en Berkelland de roosters geoptimaliseerd. We zijn in ontwikkeling en steeds meer teams gaan actief aan de slag met deze ontwikkeling . 

Passende contractvormen
Careaz biedt steeds meer contractvormen aan die passen bij de wens van potentiële medewerkers. HR bekijkt aan de hand van input van medewerkers, samen met de (cluster)managers, de huidige contractvormen in relatie tot de daadwerkelijke inzet om alle medewerkers een (meer) passende contractvorm te kunnen bieden. 

Regionale samenwerking (zorg)professionals
Samen met zorgorganisaties in de regio werkt Careaz aan een voorstel hoe we (zorg)professionals kunnen faciliteren die flexibel binnen meerdere organisaties willen werken en/ of een ontwikkelvraag hebben in hun carrière. 

Zeggenschap / Zorg Advies Raad (ZAR)
In 2024 is de visie rondom een ZAR binnen Careaz gevormd, de structuur is vastgesteld en de uitrol is gestart, zoals het opstellen van een reglement, de communicatie over zeggenschap en het vaststellen van een profiel van een ZAR-lid. De werving voor leden is voltooid en de ZAR-leden zijn eind december 2024 geïnstalleerd. 

Duurzame inzetbaarheid (verzuim)
De samenwerking tussen de Bedrijfsarts, Coach Arbeid & Gezondheid en Casemanagers krijgt steeds meer vorm. Alle verzuimdossiers zijn in beeld. Het verzuimpercentage is dalende, maar nog wel boven de 5,75%. Op basis van een eerste evaluatie wordt er op dit moment gewerkt aan een verdere verbetering van de verzuimaanpak. Careaz heeft voor medewerkers het programma: ‘Lekker in je vel’. Naast veel informatie over gezond, fit en vitaal zijn en blijven zijn er vele activiteiten waar medewerkers actief voor worden uitgenodigd om aan deel te nemen.  

Aantrekkelijk werkgeverschap in de thuiszorg
Vanuit de visie van Careaz op de Ouderenzorg van nu, streven we naar het zo lang mogelijk zelfstandig en thuis kunnen blijven wonen van ouderen, ook wanneer er een ondersteunings- en of zorgvraag is. Vanuit deze visie ligt er een belangrijke opdracht voor de (zorg)professionals in de thuiszorg van Careaz. Om het werken in de thuiszorg nog aantrekkelijker te maken heeft Careaz een aantal acties uitgezet in 2024 om dit te realiseren. Wat hebben we gedaan:    

  • Inrichting capaciteitsmanagement: zorgvraag en beschikbaarheid van formatie sluit op elkaar aan. Dit heeft geleid tot langere diensten van medewerkers. 
  • Centrale flexpool waardoor we over grenzen van het eigen team werken waar dit nodig is. 
  • Aantrekkelijk takenpakket voor verzorgende en (wijk)verpleegkundigen  
  • Arbeidsmarktcampagne thuiszorg voor potentiële nieuwe medewerkers is opgezet en zal in 2025 uitgerold worden.  
  • Opleidingsplan BBL en HBO-V ter ondersteuning van studenten van deze opleidingen.  

Capaciteitsmanagement
Het roosteren van diensten binnen de thuiszorg is belegd bij twee roosteraars die nu team overstijgend werken. Hiermee is er ruimte en aandacht om roosters te maken die aansluiten bij de zorgvraag en langere diensten voor medewerkers ondersteunen. Waar dit nodig is kijken we ook naar inzet van medewerkers over grenzen van het eigen team heen. Careaz breed zijn roosteraars met elkaar in contact om ervaringen uit te wisselen en te leren van elkaar. Om team overstijgend te kunnen werken vraagt het stuur informatie. Zo is er een 1e versie van het dashboard voor tactisch planningsoverleg uitgewerkt. Dit dashboard wordt nu vanuit de ervaringen geoptimaliseerd.   

Beperken inzet PNIL
Met capaciteitsmanagement hebben we vraag en aanbod steeds beter op elkaar kunnen afstemmen. Daarmee hebben we ons volgende doel, de inzet van PNIL binnen de zorg, teruggebracht naar onder de 1,5% Careaz breed. Dit is een prachtig resultaat en is voor zowel de cliënt als ook medewerker een positieve beweging. De medewerkers van Careaz kennen de organisatie en haar cliënten. Alleen waar dit absoluut nodig is wordt PNIL ingezet en dragen wij zorg voor een goede begeleiding in het werken binnen onze organisatie en diensten. 

Digitalisering en zorgtechnologie
In 2024 hebben we onze visie op ICT-strategie vastgelegd in een herziene digitale strategie en routekaart. In navolging hierop is ook de visie op zorg technologie geschreven en in de digitale strategie verwerkt. Op het gebied van digitalisering en zorgtechnologie is in 2024 gewerkt aan: 

  • De digitale strategie en routekaart zijn uitgewerkt in een meerjaren plan van aanpak. 
  • De implementatie van een nieuw data warehouse. Deze is in productie genomen met passende dashboards t.b.v. management stuurinformatie. 
  • De (gebruikers-) implementatie van de moderne werkplek heeft plaatsgevonden. 
  • Gestart is met de implementatie van PowerBI en 1e dashboard via AAG Analytics. 
  • Zorgtechnologie Medido en Beeldzorg is uitgerold en geborgd binnen de werkprocessen van de thuiszorg. 
  • Wondzorg app is extramuraal uitgerold en een standaard onderdeel van het zorgproces geworden. 
  • Zorgtechnologie in de Zorg Thuis wordt volop ingezet, er is een meetinstrument beschikbaar dat gebruikt kan worden voor stuurinformatie. 
  • ‘Team Zorgtechnologie’ is opgezet. Er zijn 2 projectleiders zorgtechnologie geworven. Door zorgtechnologie anders te positioneren, m.b.v. projectleiders en tech ambassadeurs, kan Careaz haar medewerkers meer betrekken bij de implementatie en adoptie van zorgtechnologie. Het vergroten van het bewustzijn en de digitale vaardigheden van (zorg)medewerkers gaat helpen bij het succesvol implementeren van (zorg)technologieën.  

Wat gaan we doen in 2025

Digitalisering en zorgtechnologie
De visie en digitale strategie van Careaz die we in 2024 hebben vastgesteld, richt zich op de volledige integratie van technologie in het dagelijks leven van cliënten en in de werkomgeving van medewerkers. Dit is essentieel om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen. Innovatie is hierbij een voortdurend proces waarbij technologieën zoals AI en spraaktechnologie waarde toevoegen. Het komende jaar gaan we het plan van aanpak uitvoeren en de volgende doelstellingen realiseren: 

Verbeteren digitale vaardigheden medewerkers en cliënten
Medewerkers en cliënten gebruiken actief de aangereikte technologie en apps en kunnen hiermee op de juiste manier omgaan, zoals in het plan van aanpak is omschreven. 

Doorontwikkeling digitale werkplek
De uitbreiding van de digitale werkplek met documentopslag is uitgerold en medewerkers zijn hiermee in 2025 vertrouwd geraakt. Op basis van het advies rondom een reeds uitgevoerd onderzoek over communicatiekanaalstrategie worden er keuzes gemaakt in benodigde applicaties ter ondersteuning van de interne communicatie. In 2025 worden deze ingevoerd en gebruikt door medewerkers en organisatie. 

Toewerken naar een IT-regieorganisatie
Verbeteren van de IT-processen zodat de vragen uit de organisatie beter kunnen worden afgestemd op het aanbod van ICT. We maken efficiënter gebruik van bestaande applicaties en versterken de rol van kerngebruikers. 

Aansluiten regionale samenwerking IT
Careaz sluit aan bij regionale digitaliseringsprojecten van de Vereniging Digitalisering Zorg Achterhoek. Wijkverpleegkundigen maken gebruik van eOverdracht en het oude overdrachtsproces voor enkele use cases is komen te vervallen. We nemen deel aan het regionale project voor implementatie KIK-V en leveren data aan externe instanties via KiK-V. Dat is de norm waarvan we alleen afwijken tenzij daar een onderbouwde reden voor is. 

Opschalen zorgtechnologie
We schalen bewezen technologieën op en introduceren nieuwe technologieën om de zelfregie en zelfstandigheid van cliënten te behouden en vergroten. Dit doen we door te werken aan de volgende onderwerpen: 

a. Inzet (tijds)besparende technologie
Er ligt een plan voor de pilot en implementatie van slimme incontinentiemateriaal en spraak gestuurd rapporteren. 

  • De inzet van slim incontinentiemateriaal laat een afname zien van het aantal verschoningen, de afname van het aantal controles en afname van het aantal gerelateerde problemen (huidconditie / wondzorg) en een efficiëntere inkoop. 
  • De inzet van spraak gestuurd rapporteren draagt bij aan de kwaliteit en tijdsbesparing van de dossiervoering van zorgmedewerkers en verhoogd, indien gewenst, de betrokkenheid van de cliënt tijdens het zorgproces. 

b. Succesvolle implementatie
Voor succesvolle implementatie van zorgtechnologie is training, ondersteuning en een positieve cultuur nodig. 

  • Medewerkers zijn (bij)geschoold om op de hoogte te blijven van nieuwe technologieën en om de juiste vaardigheden te ontwikkelen om deze te gebruiken. Medewerkers zijn bekend met team zorgtechnologie en weten waar zij met hun vragen terecht kunnen 
  • Medewerkers hebben digitale kennis en vaardigheden en zijn bewust van de ethische en privacyaspecten van het gebruik van technologie en data, zij kunnen deze kennis toepassen in hun dagelijkse werk. 
  • Techambassadeurs zijn opgeleid en gepositioneerd. De scope van ONS kerngebruikers is uitgebreid binnen ieder team. 

 c. Stimuleren zelfredzaamheid bewoners Wonen met zorg
Bij thuiszorg cliënten die verhuizen naar een woonzorglocatie en al gebruik maken van een Medido, wordt verkend of de Medido ook binnen de woonlocatie van toegevoegde waarde is in relatie tot de zelfredzaamheid en arbeidsbesparing. 

d. Verbeteren nachtzorg Antoniushove/Rapenburgerhof
Er wordt een pilot uitgerold van nieuwe toepassingen of uitbreiden van slimme sensoren (denk aan VIOS of MOMO Bedsense) om de veiligheid en efficiëntie van de nachtzorg te verbeteren. 

Duurzaam werkgeverschap
De huidige arbeidsmarkt staat onder spanning. Vraag en aanbod komen niet overeen waardoor schaarste ontstaat. Zeker in onze sector. We kunnen als werkgever niet blijven doen wat we deden. Een gerichte aanpak als het gaat om duurzaam werkgeverschap draagt bij aan de toekomstbestendigheid van Careaz als werkgever. Aansluitend bij het Generiek Kompas is het onze ambitie om een transitie in gang te zetten naar het anders organiseren van het werk, zodanig dat we het kunnen doen met de mensen die er wél zijn, op een manier waarop nog steeds goede, persoonlijke zorg, begeleiding en ondersteuning geboden kan worden en Careaz financieel gezond blijft. Belangrijke thema’s hierbij zijn: 

  • HR-gesprekscyclus
  • Een passende deskundigheidsmix van medewerkers afgestemd op de zorgvraag
  • Leren en ontwikkelen
  • Flexibel werken binnen Careaz
  • Regionale samenwerking met het project Zorg voor mekaar

Binnen deze thema’s gaan we het komend jaar (verder) aan de slag met de volgende doelstellingen: 

Thema 1 HR-gesprekscyclus 

De HR-gesprekscyclus is ondersteunend bij in-, door-, en uitstroom van medewerkers. Aandacht en waardering voor medewerkers staat voorop. De huidige HR-gesprekscyclus is geëvalueerd, daar waar gewenst opnieuw vormgegeven en geïmplementeerd. 

Er wordt gewerkt aan data voor het monitoren en opvolging geven aan deze gesprekken. 

Thema 2 Passende deskundigheidsmix

Careaz breed is de visie uitgewerkt m.b.t. anders organiseren van werk met behoud van goede zorg. We werken toe naar een toekomstbestendige deskundigheidsmix, die bijdraagt aan de doelstelling bij kwaliteit van zorg en financieel gezond. 

In iedere regio wordt een formatieplaatsenplan gemaakt voor de komende 5 jaar die aansluit bij de visie, het (natuurlijk) verloop en de zorgvraag. Waar mogelijk worden in 2025 eerste stappen gezet. 

Thema 3 Leren en ontwikkelen

Het BIG beleid is herzien. De beweging van bevoegd=bekwaam naar bekwaam=bevoegd is hierin opgenomen. Medewerkers zijn bevoegd en bekwaam conform het herziene BIG beleid van Careaz. Functieprofielen en horizontale en verticale ontwikkelpaden binnen Careaz zijn helder geformuleerd en ondersteunend in de ontwikkelgesprekken met medewerkers. 

Thema 4 Flexibel werken binnen Careaz

De wijze waarop wij het ‘flexibel werken binnen Careaz’ willen vormgeven is verwerkt in een adviesrapport dat begin 2025 gereed is. Flexibele werkvormen, structuur en spelregels waarbinnen we deze flexibiliteit bieden en een implementatieplan zijn onderdeel van het adviesrapport. Implementatie zal na besluitvorming op het adviesrapport plaatvinden. 

Thema 5 Regionale samenwerking

Het project “Zorg voor mekaar” wordt verder vormgegeven. Hiermee bieden we medewerkers optimale carrièrekansen, mobiliteit en flexibiliteit over de grenzen van organisaties heen. 

Neem direct contact op

Voor vragen en advies:

088 110 6000

Voor zorg aan huis:

0544 745 555

Deel deze pagina